Нова команда МОЗ - хто є хто?
Додано: 02 вересня 2016, 20:29
З 1 серпня Міністерство охорони здоров’я очолює лікарка, співзасновниця проекту «Захист патріотів», Уляна Супрун. Однією з вимог, яку вона озвучила президенту і прем’єру, перш ніж стати чиновницею, була можливість привести свою команду. Кабмін призначив трьох заступників в.о. міністра охорони здоров'я – Павла Ковтонюка, Оксану Сивак і Олександра Лінчевського. Також на посаді залишився один із заступників попереднього міністра - Роман Ілик, який відтепер відповідатиме за фармацевтичний напрямок і ліцензування медзакладів. Сьогодні, 2 вересня, відбулося представлення першої неполітичної команди. Ми ж зустрілися з новими заступниками напередодні, щоб запитати про те, які реформи і як вони планують упроваджувати.
Страхування включатиме реімбурсацію - покриття вартості за призначені і придбані ліки. «Почнемо з первинної ланки: поступово відшкодовуватимемо якусь кількість ліків, які призначає сімейний лікар. Це не буде тимчасова державна програма для окремої групи населення в певний час в певному місті. Це діятиме для всіх, а ліки можна буде придбати в будь-якій аптеці», - запевняє Ковтонюк. За його словами, з державного бюджету на медицину Україна виділяє кошти на рівні африканських країн - 3,5% ВВП. Ще 4% покриває пацієнт зі своєї кишені, в основному через придбання ліків: «Ми хочемо, щоб в перспективі більшість коштів витрачалася не з кишені, а через державне страхування». Ковтонюк впевнений, що міністерство не має розпоряджатися страховими коштами, а лише розробляти і реалізовувати політику і правила гри в медицині. Тому заступник пропонує створити агенцію, яка б стала оператором бюджетних коштів, спрямованих на страхування громадян. Запровадження страхової медицини, за словами Павла Ковтонюка, потребує автономізації лікарень, бо саме така модель дозволить медзакладам укладати договори з державною агенцією-страховиком. Законопроект про автономізацію, який чекає на прийняття Верховною Радою, Ковтонюку не подобається лише тим, що перехід на автономний статус згідно з ним є бажаним, а не обов’язковим. Заступник пояснює, що перші роки лікарні отримуватимуть той самий бюджет, що й раніше, просто зможуть розпоряджатися коштами самостійно: «Хороші менеджери-головні лікарі знайдуть спосіб підвищити посадові оклади та розпоряджатися грошима ефективніше: віддати пральні і харчоблоки на аутсорс. Але в роботі звичайних лікарів нічого принципово не зміниться». Тих медпрацівників, які бояться необґрунтованих звільнень, Ковтонюк заспокоює: «Не може бути випадків, коли лікарня за чиїмось наказом закривається, а лікарі втрачають роботу. В страховій системі це може статися лише в одному випадку: коли у лікарні немає пацієнтів».
В селах, визнає Ковтонюк, запровадити реформи буде важче: «Ми гарантуватимемо лікарську допомогу, а ФАП (фельдерсько-акушерський пункт – авт.) - це спеціаліст з середньою медичною освітою. Тому ми прагнемо, щоб в селах з’являлося більше лікарських практик (приватних чи комунальних) і можливість до них дістатися. Це неможливо зробити наказом МОЗ, а тому ми чекаємо на співпрацю з громадами. У селах працівника повинні заохочувати самі мешканці. Якщо лікар буде поганий, і до нього не ходитимуть пацієнти, то вирішенням проблеми має зайнятися голова громади: знайти якісь привілеї (можливо, житло, машину, бензин, оплатити комунальні послуги). Наша ж робота — дати нормальний дохід сільському лікарю, покриваючи його послуги пацієнтам». Для того, щоб допомога була якісною і оперативною, а кошти справді "йшли за пацієнтом" незалежно від місця звернення, заступник пропонує створити електронну систему документообігу: «Україна може і повинна забезпечити страхову медицину потужним IT. Для цього у нас є проект Світового банку. Цю складову будемо впроваджувати вже зараз».
За словами заступниці, новостворена система громадського здоров’я складатиметься зі спеціального Департаменту в МОЗ, Центру в Києві (утвореного шляхом оптимізації кількох діючих наукових установ), а на регіональному рівні – з обласних центрів громадського здоров’я, підпорядкованих обласним Департаментам охорони здоров'я та фінансованих із обласних бюджетів. Заступниця обіцяє, що Київський центр громадського здоров’я почне працювати у вересні. Він розроблятиме документацію для установ регіонального рівня; збиратиме статистичну інформацію, займатиметься біобезпекою, безпекою праці та дорожнього руху, вивченням особливо небезпечних вірусів типу Еболи, небіологічних чинників. «Первинна ланка усфері профілактики хвороб забезпечуватиметься на рівні територіальних громад, де з місцевих бюджетів утримуватимуть санітарних лікарів, та на рівні створюваних госпітальних округів, до яких буде прив'язана система епідеміологічного нагляду та запобігання спалахам інфекційних хвороб»,- пояснює принцип функціонування системи заступниця. Функції Державної санітарно-епідеміологічної служби України виконуватиме Центр громадського здоров’я (займатиметься питаннями, які стосуються людей) таДержавна проводовольчо-споживча служба (всім, що стосується продуктів). «Кожен, хто хоче відкрити заклад, повинен буде письмово взяти на себе зобов’язання дотримуватися санітарних норм у своєму закладі. За консультацією можна буде звернутися до місцевих працівників системи громадського здоров’я, - пояснює Оксана Сивак. - Ми відмовляємося від видачі дозволів, не буде довільних інспекцій – а отже хабарництва; зникне потреба утримувати штат інспекторів. Працівники регіонального центру громадського здоров’я з повноваженнями епідемічного (чи токсикологічного) розслідування перевірятимуть заклади у випадку скарги чи інциденту».
Також в Україні з’явиться Національний центр служби крові. Відповідно до вимог ЄС, за потреби пацієнта, йому має вистачити крові у кожному обласному центрі. «Головне привести до порядку не лише документи, але й продукт. Ми хочемо перейти на 100% безоплатне донорство і уникнути випадків, коли родичі проти волі змушені здавати кров. Розглядається питання про Банки крові в області, з яких кожна лікарня зможе робити замовлення», - говорить Сивак. Заступниця визнає, що одна з найбільших проблем сьогодні – відсутність тест-систем (систем для виявлення заражень крові - авт.), але сподівається на допомогу міжнародних партнерів. З навчанням спеціалістів для Центрів крові та створенням бази пацієнтів уже погодилися допомогти американські компанії Emmaus Life Sciences та СDC. Окрім вищеперерахованого, Оксана Сивак займатиметься реформуванням держслужби в МОЗ: «Зараз там чітка вертикаль, люди перебувають у страху. Я би хотіла, щоб кожен знав свої права і обов’язки, працював згідно посадової інструкції, щоб був ініціативним, а не просто вчасно заповнював документи».
На питання, чому погодився реформувати медичну галузь, Олександр Лінчевський згадує часи Майдану: коли в лікарні чергували волонтери, а небайдужі принесли стільки медикаментів, що їх вистачило, аби оперувати на повному забезпеченні до травня: «Тоді я зрозумів, що саме з такими людьми хочу жити в одному місті. І їм дуже потрібні зміни». Під час Майдану 17-та лікарня приймала важкопоранених, а з початком війни відрядила медиків для допомоги районним лікарням на Сході. Саме тоді Лінчевський почав шукати, де можна дістати якісні аптечки для військових. Оскільки Олександр – пластун, то пошуки почав серед друзів-емігрантів. Хтось порадив звернутися до Уляни Супрун. Так теперішня очільниця МОЗ та її заступник і познайомилися. Олександр Лінчевський впевнений, що ефективнішою є не його хірургічна, а інструкторська робота. За словами заступника, 90% поранених військових гинуть до зустрічі з хірургом, і кожного 6-го можна врятувати, а тому тренінг з тактичної медицини для ста потенційних поранених дозволить 15-тьом з них вижити. Поки заняття з тактичної медицини проводять волонтери, щоправда, не всі підрозділи можуть знайти час для такої підготовки, а інструкторів на всіх не вистачає. «Потрібно впровадити нову філософію і бачення медичної допомоги кожному офіцеру, - говорить Лінчевський. - Але це принципово нове знання, тому не варто чекати швидких змін. Для запровадження тренінгів із тактичної медицини треба змінювати програми і статути». Аби прискорити цей процес вже зараз, Лінчевський пропонує готувати інструкторів серед офіцерів, які поширюватимуть знання у підрозділах.
«Я хочу, щоб українець лікувався від нежитю не гірше, ніж німець. Інколи погані послуги спричинені відсутністю знань про те, як можна лікувати, а іноді - формальною неможливістю їх покращити. Мене цікавить якість надання послуг, а не закони і реформи», - пояснює своє основне завдання новопризначений заступник. На його думку, провести якісну реформу охорони здоров’я в Україні можливо, але залежить це від медпрацівників так само, як і від пацієнтів:
На останок Лінчевський зізнається, що його обурює здатність лікарів пробачати собі помилки, і він хоче, аби лікарі навчилися бути людяними до кожного пацієнта: «Щоправда тоді пацієнти також мають навчитися поваги до лікарів».
Джерело: http://society.lb.ua/health/2016/09/02/ ... e_hto.html

Очільниця МОЗ Уляна Супрун разом із Романом Іликом, Оксаною Сивак, Олександром Лінчевським та Павлом Ковтонюком після офіційного представлення команди 2 вересня
Павло Ковтонюк, заступник з напрямку реформ
Павло Ковтонюк, у минулому проектний менеджер з реформи охорони здоров'я Національної ради реформ, у новій команді відповідатиме за впровадження змін в систему надання медичної допомоги. Раніше він пропонував свої напрацювання іншим, тепер, на запрошення Уляни Супрун, працюватиме самостійно. Першочерговим завданням заступник називає перехід на страхову медицину. Ковтонюк розповідає, що команда, хоча й врахувала досвід Угорщини, Польщі, Естонії, Таїланду, Туреччини та Філіппін, розробила власну концепцію страхування. Заступник обіцяє цей документ подати до Кабміну одразу після свого призначення. В концепції, згідно принципу ВООЗ про універсальність доступу до охорони здоров’я, передбачене державне медичне страхування для кожного.
«Буде питання щодо обсягу гарантованої державою медичної допомоги, - пояснює Ковтонюк. - Але в пакет гарантованих послуг у повному обсязі точно ввійдуть первинна та екстренна допомоги. Пізніше ми чітко пояснимо, на яке покриття за рахунок держави кожна людина має право».

Ковтонюк також обіцяє кожному українцю власного сімейного лікаря, якого можна буде обрати і укласти з ним договір, відповідно до якого медпрацівник отримуватиме зарплатню:
«Держава платитиме тому, до кого звертатимуться люди, і нам буде однаково, чи це приватний, чи державний лікар. Кошти ходитимуть за пацієнтом. З’явиться ринок, і це має покращити послуги»
Оксана Сивак, заступниця з питань громадського здоров'я та європейської інтеграції

Оксана Сивак, акушер-гінеколог, була лікарем медичної служби Майдану. До того вона 12 років займалася моніторингом клінічних досліджень в різних країнах світу в компанії «Parexel». Останній рік заступниця працювала над розробкою законопроектів про реабілітацію та Службу крові. Відтепер у міністерстві займатиметься питаннями європейської інтеграції та її медичними компонентами: громадським здоров’ям, службою крові, біобезпекою, трансплантацією, а також реформуванням апарату міністерства і підвищенням професійного рівня держслужбовців.
«Зараз у нас лікування переважає профілактику. Нам потрібна система громадського здоров’я, ефективність якої можна буде виміряти економічно за кілька років: знизиться захворюваність і, відповідно, витрати на лікування»

За словами заступниці, є деякі прийняті ще давно законопроекти (як-от про екстрену допомогу), які не виконуються: «Думаю, так сталося, бо вони не доходять до низів». Тому, перш ніж писати нові закони, заступники шукатимуть механізм реалізації добре прописаних старих. «Спершу будинок можна прибрати віником, а коли з’являться гроші, купити пилосос», - проводить аналогію Сивак.
Олександр Лінчевський, заступник з питань медицини та організації медичної допомоги в зоні АТО
Після закінчення Національного медичного університету імені Богомольця, Олександр Лінчевський став інтерном у Київській міській клінічній лікарні №17. Там і затримався на 17 років. Зараз Лінчевський - торакальний (легеневий) хірург відділення політравми, викладає в Академії післядипломної освіти імені П. Шупика та є медичним директором «Захисту патріотів». Стіл у його кабінеті завалений медикаментами, аптечками та всім тим, що допоможе надати допомогу на війні.
«Я не професійний чиновник. У мене є нічні чергування, я сплю от в цьому кабінеті. Я дуже пов’язаний з цим колективом і відчуваю зобов’язання перед своїми колегами», - говорить новопризначений заступник. Лінчевський наголошує, що не прагне політичної кар’єри, а тому, у випадку, якщо затриматися в міністерських кабінетах не вдасться, повернеться у той самий колектив. За політичною діяльністю Лінчевський намагатиметься не забути про лікарську практику. Необхідність цього пояснює просто: «Хірург має бачити кров».

Почати роботу в МОЗ Лінчевський планує з визначення того, що можна реалізувати без додаткових законопроектів. Як приклад наводить 17-ту лікарню, реанімації якої відкриті для рідних пацієнтів: «Ми поважаємо права хворого побути з родичем. Але ми також поважаємо права сусідів по реанімації. Тому всі питання погоджуємо на рівні відділення». Лінчевський у політичній діяльності планує зосередитися на взаємовідносинах лікарів і пацієнтів, бо, каже, що добре розуміє проблеми і тих, і інших.
«У стосунках лікар-пацієнт немає ніякої загадки. Лікарі мають право на гідні умови праці і обов’язок самовдосконалюватися. Пацієнт має право на якісну медичну допомогу і зобов’язаний брати участь у суспільному житті»

Однією з проблем, якою займатиметься Лінчевський, стане освіта теперішніх та майбутніх медпрацівників: «Не секрет, що у нас перевипуск лікарів. З вишів їх виходить лише втричі менше, ніж у США. Це погіршує якість випускників. Тому потрібно говорити не про скорочення персоналу лікарень, а про зміну системи набору студентів. Скільки лікарю не плати, якщо він не прочитав книгу, то він її не прочитав. Нам треба думати про те, як допомагати тим, хто вчиться, і як не підтримувати тих, хто цього не робить», - говорить новопризначений заступник.
Джерело: http://society.lb.ua/health/2016/09/02/ ... e_hto.html